Aan het roer van Digital School sta ik, Frank de Vries. Digital School is onderdeel van mijn bedrijf Media Bird. Met hulp een geweldig team van leerkrachten, filmmakers en coaches organiseer ik al 10 jaar diverse film- en onderwijsprojecten. Hierdoor kan ik samen met mijn team topkwaliteit leveren, vanuit verschillende invalshoeken, om samen met elke school een passend project te realiseren.
In 2010 ging ik van start als leerkracht basisonderwijs en vakdocent ICT & mediawijsheid. In die periode heb ik veel ICT- en filmprojecten uitgevoerd met mijn leerlingen. Een toffe combinatie, omdat ik altijd al een passie had voor film en fotografie. Nadat ik in 2015 was gestopt als groepsleerkracht, startte ik mijn eigen media- en evenementenbureau (Media Bird). Waarmee ik nog steeds veel mediawijsheid- en filmprojecten organiseer voor het (basis)onderwijs. Daarnaast ontwikkel ik al sinds 2003 schoolwebsites en digitale leeromgevingen en heb ik nog steeds meerdere scholen onder mijn beheer.
De afgelopen jaren is mijn bedrijf flink gegroeid, ook buiten de Nederlandse grenzen. Inmiddels organiseer ik, samen met mijn team, wekelijks diverse mediaworkshops in Nederland, België en Duitsland.
Digital School
Het onderdeel Digital School is onder andere gericht op de ontwikkeling van schoolwebsites, het organiseren van mediaworkshops (waaronder lipdubs en eindfilms), inval werkzaamheden binnen het basisonderwijs en advisering rondom ict en mediawijsheid.
Frank de Vries
“Vanaf jonge leeftijd moeten kinderen op positieve wijze begeleid worden in het medialandschap.”
Voorafgaand aan mijn baan als onderwijzer was ik vakleerkracht ICT en mediawijsheid op een basisschool. Drie à vier dagen in de week gaf ik lessen op het gebied van mediawijsheid, computervaardigheden. Ook organiseerde ik veel projecten, waarbij het ontwerpen van media centraal stond. Tijdens deze projecten deden de kinderen zo veel mogelijk zelfstandig, zodat er een ‘eigen’ product ontstond.
“Kinderen leven in een gedigitaliseerde wereld. Hun leerkrachten, vaak wat ouder, komen nog uit een ander ‘tijdperk’. Als leerkracht moet je aansluiting vinden bij de belevingswereld van de kinderen. Hiervoor ben ik voortdurend nieuwe mogelijkheden aan het ontdekken. Een echte uitdaging!”
Ook tijdens mijn studie was ik druk bezig met mediagebruik onder kinderen en jongeren. Mijn afstudeeronderzoek richtte zich op mediawijsheid integratie binnen het basisonderwijs. Tijdens een experimenteel onderzoek gingen groep acht kinderen 100% leren via het internet. Boeken werden niet meer gebruikt. Een onderzoek wat zowel nationaal als internationaal publiciteit kreeg.
Schoolwebsites
Bouwen van schoolwebsites, digitale leeromgevingen en seminar registratiesystemen.
-al sinds 2003-
Workshops
Diverse film, foto, muziek en web workshops gericht op het onderwijs.
-sinds 2010-
Advies
Advisering over mediawijsheid, 21e eeuwse vaardigheden en leren en ontwikkelen.
-sinds 2015-
Invalwerk
Flexleerkracht binnen het basisonderwijs voor bijvoorbeeld ziektevervanging.
-sinds 2019-